Suami Microsleep Semasa Kerja, Isteri Dalam Pantang Kuat Demi Anak

SUDAH empat tahun berlalu, tapi rasa pilu dalam hati wanita berusia 27 tahun ini tak siapa yang tahu.

Menurut Nor Hafizah Hilmi, dia sendirian membesarkan anak selepas suaminya, Danny Fahrul Syah Wahyu Hermanto meninggaI dunia dalam satu kemaIangan pada 4 Julai 2017.

Lebih perit, kejad1an itu berlaku sehari sebelum ulang tahun kelahirannya, malah dia pada ketika itu baru 45 hari melahirkan cahaya mata pertama.

Mesra disapa Hafiza atau Eb, dia ketika dihubungi media sempat memperincikan semula kisah itu yang disifatkan sebagai detik duka dalam hidupnya.

“Suami bekerja sebagai runner, dia hantar dokumen di Serdang (Selangor) pada waktu itu. Ketika kejadian, saya tengah masak.

“Saya tak perasan orang dah mula hantar mesej ucapan takz1ah sehinggalah dibubungi polis. Kemudian baru saya tengok telefon, saya nampak orang hantar gambar jenaz4h suami terbaring atas jalan raya.

“Saya macam tak percaya, rasa macam mimpi. Dalam keadaan berpantang, saya dengan baby kecil dibawa oleh kakak dan abang ipar ke lokasi kejad1an.

“Tapi masa tu jenaz4h sudah dibawa menaiki trak polis, kemudian saya ke Hospital Serdang untuk buat pengecaman. Difahamkan suami terlelap ketika menunggang sebelum terb4bas, ” katanya.

hafiza

Arw4h sempat menjaga puteri sulungnya selama 45 hari sahaja.

Menurut Hafiza, sukar untuk dia menerima hak1kat memandangkan kejad1an berlaku dalam tempoh setahun perkahwinan mereka.

Malah katanya, ia bukanlah kejad1an kemaIangan pertama meIibatkan arw4h suaminya.

“Saya memang tak sangka nak jadi macam ni. Dia dah tiga ke empat kali kemaIangan sebelum itu. Dah banyak kali baiki motor dan tukar motor.

“Kalau diingat balik, saya pun tak sangka yang ia berlaku sehari sebelum birthday saya. Sejak suami meninggaI, saya memang tak sambut birthday.

“Ketika kejad1an, anak kami baru 45 hari dilahirkan. Suami tunggu setahun, dia memang nak anak perempuan. Tapi dia sempat jaga selama 45 hari saja.

“Sepanjang tempoh itu, memang dia yang jaga dan tidurkan anak. Sekarang anak kami dah berusia empat tahun, ” kata Hafiza yang kini menetap di Gombak.

hafiza3

Anak pasangan itu kini berusia empat tahun.

Imbasnya lagi, anak tunggal mereka diberi nama Shaheiza Zahra Keisha yang juga idea AlIahyarham sendiri.

“Suami yang bagi nama, dia nak ada tiga perkataan dalam nama tu, sama seperti nama dia juga. Sampai sekarang dalam bilik penuh dengan gambar arw4h.

“Saya cerita pada anak, inilah ayah. Anak pun dah faham ket1adaan ayahnya, ” ujarnya seb4k.

Suami Hafiza meninggaI dunia ketika dia baru 45 hari melahirkan puteri sulungnya pada 2017.

Suami Hafiza meninggal dunia ketika dia baru 45 hari melahirkan puteri sulungnya pada 2017.

Hafiza kini membesarkan anaknya sendirian.

Selain menjaga anak, Hafiza kini turut menjaga ibunya, warga emas berusia 60-an yang mengh1dap str0k sejak setahun lalu.

Sebelum ini, Hafiza menjalankan perniagaan makanan di pasar malam, namun operasi terjej4s dek pandem1k Cov1d-19 sebelum dia mula berniaga kecil-kecilan di rumah.

“Sejak Per1ntah KawaIan Pergerakan (PKP), kami dah tak berniaga pasar malam. Lepas tu saya jadi beautician. Tapi tak berani terima pelanggan ke rumah sebab mak tengah sak1t, beris1ko.

hafiza2

Hafiza kini berniaga puding buah untuk menyara keluarga.

“Sejak minggu lepas saya jual puding buah. Kalau ada tempahan, saya juga buat nasi kerabu, nasi dagang dan nasi berlauk sebagaimana yang kami jual di pasar malam sebelum ini, ” ujarnya.

Dalam pada itu, Hafiza turut berterima kasih apabila ramai netizen memberikan sokongan selepas dia berkongsi kisah dvka itu menerusi satu bingkisan video di aplikasi TikTok.

“Saya terharu ramai yang ucap takz1ah walaupun dah lama kejad1an ini. Ramai yang bagi semangat.

“Nasihat saya kepada mereka di luar sana, hargai pasangan ketika mereka masih ada. Kalau salah seorang dah meninggaI, kita kena kuat.

“Lagi-lagi jika ada anak. Tak boleh tunjuk Iemah depan anak. Saya kalau rindu suami, saya akan tenung dan peluk anak, itu saja yang saya boleh buat untuk hiIangkan rindu, ” ujar Hafiza mengakhiri bicara.

sumber : mStar