Penyu Tersadai Di Tepi Pantai Terengganu

SPEACHLESS itulah yang dapat digambarkan apabila s3ekor penyv hijau atau penyv Agar berina ditemui m4ti dipercayai dibvnvh di Pulau Kapas, Marang pada Rabu lalu. Lebih menyedlhkan, penyv betin4 itu ditemui dalam keadaan pervt terbeIah dan Iehernya dikeIar.

Difahamkan, bangk4i penyv bersaiz 73 sentimeter panjang itu ditemui terapung oleh pengusaha resort pulau peranginan berkenaan pada pukul 2.50 petang.

Setiausaha Persatuan Pemuliharaan Pulau Kapas, Mohd. Farith Rezza Isa berkata, pihaknya percaya penyv itu baru dibvnvh memandangkan kesemua 0rgan dalaman masih dalam keadaan baik.

Ujarnya lagi, pihak mereka tidak menoIak motif pembvnvhan reptiIia itu mungkin disebabkan aktiviti pengambilan teIur menerusi kaed4h membeIah pervt. Katanya lagi, tind4kan k3jam itu dipercayai dilakukan neIayan w4rga 4sing.

Dalam pada itu, pihaknya juga turut mengges4 pihak berkuasa mengambil tind4kan t3gas dan membvka kertas siasatan agar perkara tersebut tidak lagi beruIang apatah lagi kegi4tan mencvri telur penyv sudah sampai tahap membvnvh.

sumber : Rotikaya